Hoe je zonder budget je SEO kunt verbeteren

hoger scoren in Google

Dit artikel gaat over het verbeteren van de SEO (Search Engine Optimization) van je website, zonder kosten te maken. We richten ons hier op het gebruik van zoekwoorden en Google. De doelstelling is hoger scoren in Google.

Indexering

Google indexeert je website. Gegevens over je website worden daarbij opgeslagen, die daarna worden gebruikt om te bepalen of je hoger scoren in Googlewebsite aansluit bij de zoekwoorden die een zoeker intikt. Als je website niet (hoog) verschijnt in de zoekresultaten, dan is die aansluiting er volgens Google niet (voldoende). Een goede SEO begint dus met te zorgen dat de indexering een goede representatie van je website is.

hoger scoren in Google

Sleutelwoorden

Als Google je website indexeert, dan is het belangrijk dat bij dat proces veel waarde wordt toegekend aan woorden, die het beste de inhoud van je website vertegenwoordigen. Dat worden zoekwoorden genoemd. Gaat je website over autoverhuur, dan is het woord autoverhuur een zeer belangrijk sleutelwoord. Als je bedrijf in Noord-Brabant is gevestigd, dan is die provincienaam ook een heel belangrijk sleutelwoord. Autoverhuur en Noord-Brabant dienen dan op een natuurlijk manier op je website voor te komen. Als iemand dan met dezelfde zoekwoorden zoekt, dan komt je website in de zoekresultaten terecht. Het is dus belangrijk na te denken over de zoekwoorden die mensen zouden kunnen gebruiken, die relevant zijn voor je website.

Gereedschap

Het gratis Google Search Console geeft allerlei nuttige informatie over hoe je website presteert. Onder meer laat het zien met welke zoekwoorden je website in de zoekresultaten is terechtgekomen en de frequentie daarvan, en het aantal keren dat iemand vervolgens op de link naar je website heeft geklikt. Als iemand dan snel weer vertrekt, dan heet dat een bounce. De zogenoemde bounce rate moet laag zijn. Een analyse kan opleveren, dat je website een verandering behoeft. Nadat je die hebt aangebracht, dan kan je Google verzoeken om je website opnieuw te indexeren. Vervolgens kan je de nieuwe resultaten analyseren. Door de stappen regelmatig door te lopen, kan je hoger scoren in Google.