Transport & logistiek binnen de elektronicasector

Het leven zonder elektronische apparaten is moeilijk voor te stellen, nietwaar? Het is dan ook geen verrassing dat het een van de meest relevante industrieën is ter wereld. De waarheid is dat het een complexe sector is. Het vervult een belangrijke rol bij de export en import van zowel grondstoffen, arbeid, onderdelen als afgewerkte producten die van de ene plaats op de wereld naar de andere gaan. Logistiek is dus essentieel voor een dergelijke industrie en vertegenwoordigt tot 20% van de totale productkosten. De elektronicasector groeit explosief samen met de technologie-industrie, waar het onderdeel van uitmaakt. Het gaat niet alleen om de uitwisseling tussen de grootmachten, waar elektronica- en technologiebedrijven profiteren van de kansen die opkomende markten bieden; het gaat er ook over hoe vraagpatronen net zo snel veranderen als de elektronische apparaten zelf. Vanwege het bovenstaande nemen de uitdagingen voor de logistiek exponentieel en frequent toe. Transport

Markten verbinden, tijden verkorten

Logistiek profiteert momenteel van de voordelen van wereldwijde markten om de verzendtijden te verkorten door onder meer regionale toeleveringscentra te verkennen en klantgebaseerde toeleveringsketens te creëren.

De aanbodpatronen wijzigen

De eisen van deze branche dwingen de logistieke sector om zijn inspanningen te verdubbelen om lange verzendtermijnen te elimineren. Daarom zijn er binnenlandse of regionale leveringsstrategieën aangenomen, waardoor we de klantenservice kunnen verbeteren en producten sneller kunnen leveren. Het exploiteren van een meer divers en flexibel leveringsnetwerk helpt elektronicabedrijven om het ritme van consumenten en de eisen van de levenscyclus van hun producten aan te passen. In andere gevallen gokt de industrie op het optimaliseren van voorraden of op het implementeren van een snelle planningstechniek.

Verbetering van de service

In een digitale markt, waar mondige kopers direct kunnen reageren en beoordelen, bouwen bedrijven klantgerichte toeleveringsketens. Voor een groot deel van de leidinggevenden is het reactievermogen direct gekoppeld aan klantenservice en is het een doorslaggevende factor voor het veranderen van de supply chain. Van zijn inspanningen om de verzendtijd te verkorten tot het gebruik van nieuwe technische tools die de logistieke processen versnellen of de zichtbaarheid van in-transitzendingen verbeteren, de logistieke sector heeft manieren gevonden om de klantenservice te verbeteren en moet nieuwe manieren blijven vinden.

Milieubewust: omgekeerde transport & logistiek

Nieuwe regelgeving en druk van detailhandelaren dwingen fabrikanten van elektronische producten om groenere praktijken te omarmen, van het verminderen van het gebruik van gevaarlijke materialen en het verlagen van emissies tot het recyclen van verpakkingen. Er is echter nog veel te doen in de toeleveringsketens van elektronica, met name op het gebied van retouren en recycling: omgekeerde transport en logistiek.